Slaktywizm w biznesie MLM
Pierwszą inspiracją do napisania tego posta stała się tegoroczna fala życzeń świąteczno-noworocznych pełnych tańczących reniferków, bałwanków, "mikołajków"tańczących w niecenzuralnych strojach, bez jakichkolwiek słów pisanych od siebie: typu Wesołych Świąt czy Do Siego Roku. Na początku był uśmiech, wzajemne życzenia odpisywane ręcznie, które malały wraz z tempem przychodzenia przeróżnych wklejek, łańcuszków o zgrozo od osób, które na prawdę szanuję na co dzień.
Druga inspiracja przyszła wczoraj, gdy ruszyła fala serduszek WOŚP pod akcją: bijemy rekord wysyłania serduszek- prześlij dalej...(nomen omen akcja hakerska, jak podobna do bałwanków i reniferków). Kolejna fala niemyślących zachowań ludzkich zasypała moje konto na FB...
Takie zachowanie zostało już od kilku lat opisane przez socjologów i psychologów i zostało określone: slaktywizmem, czyli
iluzoryczną aktywnością ograniczająca się tylko do przestrzeni wirtualnej. Przerażające dla mnie jest to ,że zauważono to wśród 15-20 latków ,zaś ja widzę to wśród znacznie starszych osób !! Co świadczy o zupełnie innym podłożu zachowań ludzkich.
O tym zjawisku osobiście pisałam już kilka razy, a szczególnie w
"zielonej książce" pt. Charakterystyka i przyszłość zjawiska MLM w gospodarce polskiej i światowej, gdzie przedstawiłam badania m.in.na
temat wpływu wielopokoleniowości w biznesie MLM. Dokładnie jak współpracować z grupą wielopokoleniową w MLM uczę na 4 dniowych warsztatach MBM organizowanych na zamówienie danego lidera.
Pojęcie slaktywizmu pochodzi ze zlepku słów angielskich: slacker-leń+ activism -aktywność. Polega na tym, że zamiast podejmować jakiekolwiek inicjatywy, to dane pokolenie ogranicza się do polubienia fan page’a, czy kliknięcia „lubię to”[Vogelgesang:2014]. Tą grupę społeczną inaczej nazywamy: generacją leni, kanapowymi aktywistami, cyber bumelantami, klikaczami.
www.alinavogelgesang.com |
Oczywiście wygrywa na tym działaniu marketing wirusowy oraz instytucje przejmujące nasze dane na temat naszych zainteresowań, poszukiwań działań , czy adresy mailowe, kontaktowe, aby bardziej przejąć to co współcześnie jest najcenniejsze w świecie INTERNETU - NASZE DANE.
Wśród innych działań slaktywistycznych można wymienić aktywność w łańcuszkach e-petycji
www.alinavogelgesang.com |
Takich zachowań jest coraz więcej. Nie do końca wszystko jest złe, ale lawina bezmyślności, która na tym trendzie opanowała środowisko biznesu MLM rośnie coraz bardziej w górę i niestetety nie dotyczy nastolatków!
Drogi Liderze MLM czy wiesz, że Twoja strona www, czy Fan Page jest Twoją wizytówką w biznesie MLM?
Czy wiesz, że zanim osoby zaczną z Tobą współpracować doskonale prześledzą Twój profil? Który w ustach psychologów brzmi tak: pokaż mi swój profil na FB i powiem Ci kim jesteś? :)
Wysyłanie zaproszeń, serduszek czy innych bałwanków, zajączków jest możliwe, ale w gronie bardzo bliskich przyjaciół, do których masz zaufanie i wiąże Was szczególna relacja.
Wysyłając mi skaczącego reniferka - nie zbudujesz u mnie wizerunku Lidera , z którym chciałabym ROBIĆ BIZNES. Szybciej zbuduję obraz niedojrzałej osoby, która bawi się udając przedsiębiorcę MLM.
Udostępniając na swojej tablicy mnóstwo ogłoszeń produktowych czy informacji o Twoich planach marketingowych bez komentarza stajesz się słupem reklamowym, którym nie każdy chce być.
Pamiętaj, że Twoje zachowania w świecie mediów socjalnych to wskazówka dla innych jak duplikować wspaniały biznes MLM. Twoje zachowanie ma być skuteczne . Nie rób czegoś tylko dlatego, że inni to robią- zanim wkleisz kolejny post pomyśl czemu to służy, co osiągnę w ten sposób oraz co chcę pokazać innym.
Nie kopiuj ślepo postów innych osób nie pokazując własnego zdania. Kopiując czyjś post z livem danej osoby nie pomagasz sobie, tylko tej osobie, która live prowadzi.Istnieje wysokie prawdopodobieństwo ,że ta osoba zrekrutuje się do prowadzącego live , a nie do Ciebie.
Jeśli Twoja firma MLM realizuje jakąś akcję społeczną, to nie wklejaj tylko posta, lecz pokaż jak Ty sam w tej akcji uczestniczysz. Takie zachowanie jest bezcenne i dźwiga Ciebie do góry!
zobacz więcej |
Współczesny świat biznesu niby można robić to wszystko prosto, ale nie łatwo. Obecny klient MLM, twój partner MLM jest zupełnie inny od tego dwadzieścia lat temu. Wymaga od Ciebie unikatowości i szczególnej relacji, a przede wszystkim obsługi, ale to już temat na kolejny post...
Literatura:
Vogelgesang A. (2015):Charakterystyka i przyszłość zjawiska Mulitlevel Marketingu w gospodarce polskiej i światowej, Gliwice, Wydawnictwa i Szkolenia Opcjon.
Vogelgesang A. (2014): Pokolenie Y a funkcjonowanie współczesnego przedsiębiorstwa na przykładzie sektora przedsiębiorstw marketingu wielopoziomowego (MLM), "Przegląd Nauk Stosowanych", nr 4,Gliwice, s.65-79.
Harklin
J. (2010): Trendologia. Niezbędny
przewodnik po przełomowych ideach, Znak, Kraków
Figurska
O., Prochenko P. (2008): Pasywny
aktywizm.[http://kampaniespoleczne.pl/pasywny-aktywizm/] (z dn.04.01.2018)
Komentarze
Pozdrawiam serdecznie <3
Alina Vogelgesang