Slaktywizm w biznesie MLM




klient Pierwszą inspiracją do napisania tego posta stała się tegoroczna fala życzeń świąteczno-noworocznych pełnych tańczących reniferków, bałwanków, "mikołajków"tańczących w niecenzuralnych strojach, bez jakichkolwiek słów pisanych od siebie: typu Wesołych Świąt czy Do Siego Roku. Na początku był uśmiech, wzajemne życzenia odpisywane ręcznie, które malały wraz z tempem przychodzenia przeróżnych wklejek, łańcuszków  o zgrozo od osób,  które na prawdę szanuję na co dzień. 
Druga inspiracja przyszła wczoraj, gdy ruszyła fala serduszek WOŚP pod akcją: bijemy rekord wysyłania serduszek- prześlij dalej...(nomen omen akcja hakerska, jak podobna do bałwanków i reniferków). Kolejna fala niemyślących zachowań ludzkich zasypała moje konto na FB...

Takie zachowanie zostało już od kilku  lat  opisane przez socjologów i psychologów i zostało określone: slaktywizmem, czyli
iluzoryczną aktywnością ograniczająca się tylko do przestrzeni wirtualnej. Przerażające dla mnie jest to ,że zauważono to wśród 15-20 latków ,zaś ja widzę to wśród znacznie starszych osób !! Co świadczy o zupełnie innym podłożu zachowań ludzkich.


O tym zjawisku osobiście pisałam już kilka razy, a szczególnie w "zielonej książce" pt. Charakterystyka i przyszłość zjawiska MLM w gospodarce polskiej i światowej, gdzie przedstawiłam badania  m.in.na temat wpływu wielopokoleniowości w biznesie MLM.  Dokładnie jak współpracować z grupą wielopokoleniową w MLM uczę na 4 dniowych warsztatach MBM organizowanych na zamówienie danego lidera.
 



Pojęcie slaktywizmu pochodzi ze zlepku słów angielskich: slacker-leń+ activism -aktywność. Polega na tym, że zamiast podejmować jakiekolwiek inicjatywy, to dane  pokolenie ogranicza się do polubienia fan page’a, czy kliknięcia „lubię to”[Vogelgesang:2014]. Tą grupę społeczną inaczej nazywamy: generacją leni, kanapowymi aktywistami, cyber bumelantami, klikaczami.



www.alinavogelgesang.com
Slaktywizm to akt uczestniczenia w bezcelowych działaniach na rzecz konkretnej bardzo ważnej sprawy; działanie to jest przeciwieństwem do podejmowania starań, aby faktycznie naprawić jakiś problem społeczny” [Figurska, Prochenko: 2008]. Slaktywiści to osoby wspierające cele społeczne wyłącznie biernie [Świejkowski 2013].  Slaktywizm buduje złudzenie rzeczywistości, co doprowadza do tego, że zaprzestajemy być ostrożni wobec rzeczywistych zagrożeń, czy kwestii, społeczeństwo uwalnia się od faktycznej aktywności ograniczając się tylko do statusu wirtualnego działacza. Kliknięcie „lubię to” nie oznacza „robię to”[Harklin: 2010]. 
Oczywiście wygrywa na tym działaniu marketing wirusowy  oraz instytucje przejmujące nasze dane na temat naszych zainteresowań, poszukiwań działań , czy adresy mailowe, kontaktowe, aby bardziej przejąć to co współcześnie jest najcenniejsze w świecie INTERNETU - NASZE DANE.
 
Wśród innych działań slaktywistycznych  można wymienić aktywność w łańcuszkach e-petycji
krążących po sieci z poczuciem misji i spełnienia dobrego smaku, noszenie gumowych bransoletek w celu popierania pewnych akcji społecznych, wysyłania serduszek do kobiet, aby dokonały badań profilaktycznych przeciwko rakowi piersi czy szyjki macicy, albo zmiana zdjęcia profilowego na Facebooku, kopiowanie posta na dany temat na swoim profilu bez własnego komentarza, umieszczanie reklamy produktu na własnej ścianie bez wyrażenia własnej opinii, bo nie zawsze ten produkt używamy itp.
www.alinavogelgesang.com


Takich zachowań jest coraz więcej.  Nie do końca wszystko jest złe, ale lawina bezmyślności, która na tym trendzie opanowała środowisko biznesu MLM rośnie coraz bardziej w górę i niestetety nie dotyczy nastolatków!

Drogi Liderze MLM czy wiesz, że Twoja strona www, czy Fan Page jest Twoją wizytówką w biznesie MLM?

Czy wiesz, że zanim osoby zaczną z Tobą współpracować doskonale prześledzą Twój profil? Który w ustach psychologów brzmi tak: pokaż mi swój profil na FB i powiem Ci kim jesteś? :) 

Wysyłanie zaproszeń, serduszek czy innych bałwanków, zajączków jest możliwe, ale w gronie bardzo bliskich przyjaciół, do których masz zaufanie i wiąże Was szczególna relacja.
Wysyłając mi skaczącego reniferka - nie zbudujesz u mnie wizerunku Lidera , z którym chciałabym ROBIĆ BIZNES. Szybciej zbuduję obraz niedojrzałej osoby, która bawi się udając przedsiębiorcę MLM.
Udostępniając na swojej tablicy mnóstwo ogłoszeń produktowych czy informacji o Twoich planach marketingowych  bez komentarza stajesz się słupem reklamowym, którym nie każdy chce być.

Pamiętaj, że Twoje zachowania w świecie mediów socjalnych to wskazówka dla innych jak duplikować wspaniały biznes MLM. Twoje zachowanie ma być skuteczne . Nie rób czegoś tylko dlatego, że inni to robią- zanim wkleisz kolejny post pomyśl czemu to służy, co osiągnę w ten sposób oraz co chcę pokazać innym. 
Nie kopiuj ślepo postów innych osób nie pokazując własnego zdania. Kopiując czyjś post z livem danej osoby nie pomagasz sobie, tylko tej osobie, która live prowadzi.Istnieje wysokie prawdopodobieństwo ,że ta osoba zrekrutuje się do prowadzącego live , a nie do Ciebie.

alina Vogelgesang
zobacz więcej
Jeśli Twoja firma MLM realizuje jakąś akcję społeczną, to nie wklejaj tylko posta, lecz pokaż jak Ty sam w tej akcji uczestniczysz. Takie zachowanie jest bezcenne i dźwiga Ciebie do góry!

Współczesny świat biznesu  niby można robić to wszystko prosto, ale nie łatwo. Obecny klient MLM, twój partner MLM jest zupełnie inny od tego dwadzieścia lat temu. Wymaga od Ciebie unikatowości i szczególnej relacji, a przede wszystkim obsługi, ale to już temat na kolejny post...

Będzie mi miło jeśli wyrazisz swoją opinie w komentarzu, gdzie ty widzisz slaktywizm w MLM?


Literatura:
Vogelgesang A. (2015):Charakterystyka i przyszłość zjawiska  Mulitlevel Marketingu w gospodarce polskiej i światowej, Gliwice, Wydawnictwa i Szkolenia Opcjon.
Vogelgesang A. (2014): Pokolenie Y a funkcjonowanie współczesnego przedsiębiorstwa na przykładzie sektora przedsiębiorstw marketingu wielopoziomowego (MLM), "Przegląd Nauk Stosowanych", nr 4,Gliwice, s.65-79.
Harklin J. (2010): Trendologia. Niezbędny przewodnik po przełomowych ideach, Znak, Kraków  
Figurska O., Prochenko P. (2008): Pasywny aktywizm.[http://kampaniespoleczne.pl/pasywny-aktywizm/]  (z dn.04.01.2018)
Świejkowski M. (2013): Przestańcie tylko lubić, zacznijcie wreszcie płacić [http://kampaniespoleczne.pl/przestancie-tylko-lubic-zacznijcie-wreszcie-placic/]  (z dn.04.01.2018)


Polecam wpis:


Alina Vogelgesang
POCZYTAJ 

Komentarze

Aga Iwańska pisze…
Bingo...czuję i myślę to samo i ręce mi opadają bo również ta plaga dotyka 40-latkow i wyżej...
Agnieszko , jak juz wiemy , to nie powielajmy i uczmy tego samego swoją strukturę. Będzie dobrze!
Pozdrawiam serdecznie <3
Alina Vogelgesang
Ciężko porównać klienta, który był w 1998 roku. W końcu przez te 20 lat rynek sprzedaży zmienił się nie do poznania i to niemalże w każdej branży. Najlepiej to wszystko wygląda w e-commerce, gdyż pierwszy sklep powstał dokładnie 21 lat temu ;)
Gdzie widzę takie zachowanie w MLM? W postach :(. Tworzysz post, robisz własne zdjęcia, opisujesz swoje odczucia i opinie, a ktoś robi kopiuj i wklej i zaśmieca internet i Twój post przestaje być Twój tylko jest lawiną reklamową której wszyscy mają dość. A potem ten potencjalny nowy członek Twojego zespołu dzwoni lub pisze do tych osób, a one pół zdania nie mogą powiedzieć o produkcie, o firmie. Ludzie się zniechęcają...

Popularne posty