Prognoza dla branży MLM/ DS
Podczas wielu spotkań zadawane jest często pytanie co do kryzysu w branży MLM. Otóż należy raz na zawsze wyjaśnić pojęcie kryzysu. Kryzysem nazywamy taki okres w dziejach gospodarki, gdzie w dwóch kolejnych następujących po sobie kwartałach, wielkość obrotów (a dokładnie produkcji, czyli PKB) jest ujemna. W MLM'ie obecnie nie mamy do czynienia z kryzysem
Gdy przyjrzymy się dynamice zmian wielkości sprzedaży w DS./ MLM oraz dynamice zmian liczby dystrybutorów w latach 1988-2010 zauważymy, że branża pomimo załamań koniunkturalnych, których doświadcza gospodarka światowa odnosi systematyczne wzrosty. Na przestrzeni dwunastu lat liczba osób działających w DS./ MLM zwiększyła się o 160 %, natomiast wzrost obrotów sprzedażowych był 10-ciokrotnie mniejszy i wyniósł 16 %.
Ponadto w badanym okresie obserwujemy dwa załamania trendu co do wielkości sprzedaży produktów DS./ MLM w latach 1999-2001( można nazwać go okresem kryzysu) oraz 2008-2010 (okres załamania) .
Najbardziej znaczące załamanie przypada na drugi ze wskazanych czasookresów. Zmiany te wywołane są załamaniami koniunktury w całej gospodarce światowej, jednakże należy podkreślić, że ów wielkości załamania są zdecydowanie mniejsze w branży DS./ MLM niż w handlu tradycyjnym. Ponadto obserwuje się tendencję, że wraz z złamaniem się trendów wzrostowych gospodarki światowej liczba osób nowo wchodzących do tej branży gwałtownie wzrasta. Przyczyną jest chęć pozyskiwania dodatkowych źródeł dochodów przez społeczeństwo, szczególnie w okresie zagrożenia bezrobociem. Dynamikę tych zmian obrazuje wykres przedstawiając stopę wzrostu wielkości obrotów oraz stopę wzrostu liczby dystrybutorów , gdzie bazowym okresem jest rok 1998.
W najbliższym okresie możemy zatem spodziewać się: wzrostu liczby dystrybutorów na rynku DS/ MLM oraz spadku efektywności dystrybutora, wywołanej zwiększeniem się ich liczby.
Rzeczywiście osobom zaczynającym w branży jeszcze 10 lat temu było łatwiej; w tym sensie,że wzrost ich efektywność ( obrotów) mógł być szybszy niż w obecnym okresie.Jak zatem się bronić przed spadkiem efektywności:
- poważnie, rzetelnie podchodzić do biznesu MLM,
- dokonać odpowiedniego realnego zaplanowania swoich działań na przestrzeni kilku miesięcy oraz lat
- systematycznie krok po kroku realizować swój plan działania
- pozyskiwać wiedzę z wielu źródeł, tą rzetelną , sprawdzoną ..
- nauczyć się: uczyć przez całe życie oraz słuchać.
Komentarze
Wnioski, które Pani przytoczyła są niesamowicie trafne. Nie myślałem, że tak stosunkowo niski wzrost obrotów w branży DS/MLM nastąpił. Wydawało mi się, że systematycznie obroty idą w górę.
Co najciekawsze, niezwykle miło mi spotkac się z sytuacją, w której pracownik naukowy pisze o MLM i promuje przedsiębiorczośc! To niestety rzadki widok, a piszę to z perspektywy studenta. Bardzo mnie to cieszy!
Pozdrawiam serdecznie!
Kamil Sabatowski
www.sabatowski.com
Dane na wykresie zostały opracowane na podstawie danych , które otrzymałam od WDSA. Szczerze nie ujmują całej branży DS/MLM , tylko te firmy, które są zrzeszone.:( Niemniej jednak są to jedyne dostępne rzetelne dane , którymi świat dysponuje.
Zapraszam do czytania bloga częściej. I już polecam moją książkę , która ukaże się jeszcze wiosną.
Pozdrawiam
Alina Warzecha
Jezeli moge ..eksperci od lat mowia o takich uwarunkowaniach , a ze znanych naukowcow prof.Michael Zacharias.Tak to jest gdy inni nie sa w stanie zabezpieczyc nam ..pytanie tylko czego ,ludzie przypominaja sobie o...."Miej zawsze więcej marzeń niż rzeczywistość może zniszczyć". pozdrawiam Georg
Masz rację uwarunkowanie zawsze są i będą, sztuką jest je znać i umiejętnie się dostosować. A co do marzeń, są ważne, ale za nimi muszą iść czyny. Nie tylko deklaracje ,ale czyny. Wiele osób na deklaracjach kończy swoje działanie. A w ten sposób do marzeń się nie dotrze. Pozdrawiam serdecznie
Alina Warzecha
Zainteresował mnie wykres a dokładnie różnica właśnie w wzroście dystrybutorów i spadku obrotów. Nie jest to dobrym symptomem. Zyski są przecież z obrotu a nie liczby dystrybutorów. Znaczy to też, że nie powiększamy tortu a gości przybywa