Firma MLM- Twój bezpieczny partner biznesowy . Jak ją wybrać?- artykuł
Multilevel marketing staje się coraz
popularniejszą formą dystrybucji, atrakcyjną zarówno dla dystrybutora jak i
klienta, czy przedsiębiorstwa MLM. Atrakcyjność wynika przede wszystkim z
alternatywnych wartości i profitów
czerpanych przez każdą grupę.
Tempo zmian życia, przestarzałość modeli zarządczych czy gospodarczych nakłania ludzką naturę do poszukiwania odmienności, która jednych fascynuje a drugich przeraża. Każda nowość rynkowa budzi w społeczeństwie tego typu kontrowersje. Jeszcze niedawno, bo blisko 25 lat temu patrzyliśmy na systemy franczyzowe jako narzędzie dystrybucji wątpliwe do powodzenia na rynku krajowym. Dzisiaj coraz częściej spotykamy się z franczyzą, śmiem rzec, że przede wszystkim rozwijają się coraz to nowsze formy franczyzowe zarówno małe jak i duże.
Tempo zmian życia, przestarzałość modeli zarządczych czy gospodarczych nakłania ludzką naturę do poszukiwania odmienności, która jednych fascynuje a drugich przeraża. Każda nowość rynkowa budzi w społeczeństwie tego typu kontrowersje. Jeszcze niedawno, bo blisko 25 lat temu patrzyliśmy na systemy franczyzowe jako narzędzie dystrybucji wątpliwe do powodzenia na rynku krajowym. Dzisiaj coraz częściej spotykamy się z franczyzą, śmiem rzec, że przede wszystkim rozwijają się coraz to nowsze formy franczyzowe zarówno małe jak i duże.
Lisa Nichols powiedziała- "Jesteś projektantem swojego przeznaczenia. Jesteś jego autorem. Sam piszesz historię. Pióro tkwi w Twoim ręku, a wynik zależy od tego, co wybierzesz". Jeżeli już chcesz rozpocząć współprace z daną firmą MLM musisz dokonać poprawnego wyboru. Dlaczego?
→ Po pierwsze, w marketingu
wielopoziomowym działasz długo, aby wypracować dochód. Nie jest to system
współpracy oparty na jednorazowych transakcjach.
→→Po drugie, sukcesem w
marketingu wielopoziomowym są relacje , które tworzysz od pierwszego spotkania
niezależnie czy stosujesz drogę tradycyjną, czy wykorzystujesz nowoczesne
narzędzia IT.
→→→ Po trzecie, wypadałoby aby Twój partner biznesowy, czyli firma
MLM, z którą rozpoczynasz współpracę był rzetelny i wiarygodny, czyli stabilny
ekonomicznie. Mało kto rozpatruje ten argument dokonując wyboru danej firmy MLM.
Niestety w tym miejscu muszę podkreślić fakt, że nowo rozpoczynające firmy w
biznesie MLM mają bardzo wysoki współczynnik umieralności, tzn. na 10
rozpoczynających firm tylko 2 przetrwają 10 lat, zaś 6 upadnie już w pierwszych
5 latach. To bardzo wysokie ryzyko, które musisz uwzględnić jeżeli wybierasz do
współpracy nowowchodzący podmiot rynkowy.
Wiele podmiotów w MLM upada ze względu na kłopoty finansowe, zaciągnięte
długi i błędy zarządcze, które doprowadzają w najlepszym wariancie do
przejmowania (fuzji) tych upadających firm przez pozostałe.

O sukcesie danej firmy działającej w
ramach systemu marketingu wielopoziomowego na danym rynku decyduje szereg
czynników. Zostały one ujęte w mojej najnowszej książce „Potencjał MLM”[1]. Jednocześnie stanowią one listę tych
elementów, które każda nowowchodząca osoba do danego systemu MLM powinna
uwzględnić zanim rozpocznie współpracę.
Do najważniejszych z nich zaliczymy:
Do najważniejszych z nich zaliczymy:
·
jakość
i skuteczność oferowanych produktów potwierdzona certyfikatami instytucji
kontrolujących jakość produktów z całego świata (im więcej tym lepiej),
·
jakość
produktów widoczna dla konsumentów wyrażona w pozytywnym „subiektywnym” efekcie
podczas krótkiego czasookresu ich stosowania;
·
prawidłowa
cena produktów dla klienta i dystrybutora uwzględniająca realia finansowe rynku
danego kraju, w którym system funkcjonuje[2];
·
solidność
i wiarygodność firmy na rynku (np. mierzona długością trwania firmy na rynku,
analizą wzrostu obrotów firmy, ilością dystrybutorów, opinią konsumentów nt.
produktów oferowanych przez firmę oraz
rzeczywista nie iluzoryczna wypłacalność zobowiązań wynikających z planu
marketingowego przez firmę MLM);
·
przejrzysty,
prosty i stabilny (niezmienny przez lata) plan marketingowy, który w zasadniczy
sposób wpływa na sukces finansowy osób zaangażowanych w system MLM;
·
obecność
filii na rynku, w którym dystrybuuje produkty (m.in. siedziba firmy[3],
infolinia, możliwość nabycia produktów w oddziale, strona www przetłumaczona w
językach regionalnych, wpisy podstawy prawnej istnienia oddziału, adres,
kontakt (telefoniczny, mailowy, fax));
·
możliwość
nabywania produktów w lokalnej walucie oraz przejrzystość rozliczania firmy MLM
z jej dystrybutorem w postaci rocznego zeznania
podatkowego (jest to istotne z punktu widzenia dystrybutora, aby móc
udowodnić legalność i źródło zdobytych przychodów przed organem skarbowym
danego państwa);
·
czytelny,
jasny i przejrzysty regulamin współpracy (przykładowo istotne są takie elementy
jak: kwestie dożywotnej obecności w firmie, opłat za bycie w systemie; kwestie
zmian sponsoringu, dziedziczność struktury czy przekazywanie struktury osobom
trzecim);
·
stosowanie
i dostępność materiałów promocyjnych i informacyjnych o firmie;
·
profesjonalny
system szkoleń współpracowników stosowany przez firmę;
·
system
motywacji, nagród oraz premii stosowanych do swoich współpracowników i ich
wypłacalność.
Wybór rzetelnego partnera do współpracy MLM to
pierwszy krok do sukcesu w tej formie działalności gospodarczej. Bowiem jak
powiedział Somerset Maugham: "Życiem rządzi
pewna zabawna zasada - jeśli godzisz się tylko na najlepsze, bardzo często to
dostajesz". Kolejne aspekty zależą przede wszystkim od samego
lidera MLM i jego postawy wobec tej działalności.
Artykuł ten ukazał się w Alter Business nr 18 /2016, który możesz za darmo pobrać tutaj:
[1] A. Vogelgesang „Potencjał
Multilevel Marketingu”, WIS Opcjon, Gliwice 2016. (premiera odbyła się 14maja
2016 roku w Warszawie)
[2]
Cena produktu nie może być kształtowana na poziomie globalnym tzn. jednakowa
dla wszystkich krajów. Cena musi uwzględniać możliwości nabywcze obywateli
danego kraju.
[3]
Często obserwuje się praktykę, że siedziba pseudofirmy znajduje się w prywatnym
mieszkaniu bądź pod fikcyjnym adresem
Komentarze