dr A. Warzecha: Kreatywność w Multi -Level Marketingu
Właśnie ukazała się wersja elektroniczna mojego artykułu dotyczącego pojęcia kreatywności w multi-level marketingu (pt. Kreatywność w Multi - level Marketingu). Artykuł ukazał się w Zeszytach Naukowych Wydziałowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach jako pokłosie po konferencji , która odbyła się ubiegłego roku na temat: "Kreatywność i systemy inteligencji biznesowej jako przedmiot badań ekonomicznych" (o czym pisałam tutaj: http://alinawarzecha.blogspot.com/2012/09/kreatywnosc-w-mlm-
zaproszenie-na.html ).
Tym bardziej się cieszę z edycji elektronicznej, ponieważ dzieki takim inicjatywom więcej osób jest w stanie zapoznać się z tą publikacją. Ponadto w Zeszycie Naukowym znajdują się publikacje znanych i cenionych naukowców polskich, szczególnie studentom nauk ekonomicznych. Wśród nich należy wymienić m.in. A. Lipka, H. Mruk, R. Kłeczek, J. M. Moczydłowska. Publikacje są wysoko cenione w środowisku naukowym, zaś zgodnie z listą czasopism naukowych punktowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) za publikację w zeszytach UE w Katowicach przyznawane jest 7 punktów KBN.
Jest to jedne z pierwszych opracowań na rynku polskim opisujące zagadnienia dotyczące ekonomii kreatywności (ekonomii twórczości). Niewątpliwie po raz pierwszy opublikowano zagadnienia dotyczące kreatywności w network marketingu właśnie w tym zeszycie naukowym.
Zapraszam do lektury i komentarzy.
Całość publikacji można pobrać pod tym adresem:
http://wydawnictwo.ue.katowice.pl/uploads/media/SE_114.pdf
Tym bardziej się cieszę z edycji elektronicznej, ponieważ dzieki takim inicjatywom więcej osób jest w stanie zapoznać się z tą publikacją. Ponadto w Zeszycie Naukowym znajdują się publikacje znanych i cenionych naukowców polskich, szczególnie studentom nauk ekonomicznych. Wśród nich należy wymienić m.in. A. Lipka, H. Mruk, R. Kłeczek, J. M. Moczydłowska. Publikacje są wysoko cenione w środowisku naukowym, zaś zgodnie z listą czasopism naukowych punktowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) za publikację w zeszytach UE w Katowicach przyznawane jest 7 punktów KBN.
Jest to jedne z pierwszych opracowań na rynku polskim opisujące zagadnienia dotyczące ekonomii kreatywności (ekonomii twórczości). Niewątpliwie po raz pierwszy opublikowano zagadnienia dotyczące kreatywności w network marketingu właśnie w tym zeszycie naukowym.
Zapraszam do lektury i komentarzy.
Całość publikacji można pobrać pod tym adresem:
http://wydawnictwo.ue.katowice.pl/uploads/media/SE_114.pdf
Komentarze
Bardzo ciekawa lektura! Polecam przede wszystkim rozdział "KREATYWNOŚĆ W MULTI-LEVEL MARKETINGU". Jest to dla mnie o tyle istotne, że działam w mlm. Dotychczas nikt, zarówno na spotkaniach czy webinarach, nie wypowiadał się nie tylko na temat kreatywności aktywnych Partnerów, a co dopiero na próbie scharakteryzowania, jakimi cechami osobowościowymi powinien dysponować lider i czym się różni od sprawnego menadżera. Po powyższej lekturze, mam wrażenie, że niektóre osoby, charakteryzujące siebie, jako "lider", powinny się grubo nad tym zastanowić...
Generalnie idea mlm opiera się nie na sprzedaży samej w sobie, ale na budowaniu struktury współpracowników. Zatem kierując się powyższym stwierdzeniem, powinno się dążyć do tego, aby w strukturach biznesu mlm-owskiego stawać się liderem, co jest tożsame z budowaniem sieci Partnerów.
Pytanie, które warto również zadać brzmi: "Czy w mlm można być kreatywnym?". Czasami wydaje mi się, że działalność w mlm, polega na kopiowaniu pewnych schematów działań i postępowań w pozyskiwaniu partnerów. Pozostaje już tutaj niewiele miejsca na kreatywność. Firmy mogą wspomagać się reklamami i copywriterami, ogromne pole do kreatywności w wymyślaniu reklam, zwłaszcza kontrowersyjnych. Jak można się zareklamować w mlm? Ogłoszenia przede wszystkim. I czy można być kreatywnym? Bardzo trudno. Mogę nie napisać wszystkiego, nie wspominając, że chodzi o mlm, stworzyć interesującą treść, ale i tak zdecydowana większość osób nie będzie zainteresowana. Napisać o mlm - nikt nie odpisze.
O bycie kreatywnym w mlm jest dość trudno. Zdaję sobie sprawę, że osoby, które odniosły lub odnoszą sukces w tego rodzaju biznesie muszą działać niekonwencjonalnie lub z bardzo dużym zaangażowaniem - chociażby na samym początku, później jest już to rutyna. Co może zrobić osoba startująca w mlm? Zaczyna od znajomych i rodziny. Jeżeli jest osobą ze zdolnościami interpersonalnymi powinna sobie poradzić, powinna coś sprzedać. Skończą się najbliżsi - wskakuje do internetu. Bez wykonania, niejednokrotnie, tytanicznej pracy lub braku szczęścia, nie osiągnie nic. Nie ma tu miejsca na kreatywność, ponieważ mlm ma nienajlepszą opinię. Pozostaje w dużej mierze odpieranie zarzutów dotyczących piramidy, dyskusja z osobami, które zawiodły się na tym biznesie, bo właśnie: miały do czynienia ze sponsorem, a nie LIDEREM. I po doświadczeniach w internecie większość osób mówi "basta".
Dla osób działających w mlm kreatywność, to wyłącznie przekonanie drugiej osoby, do odpowiedzi sobie na pytanie: "dlaczego chcę używać tego produktu?". Jeżeli coś takiego potrafię, to mam dużą szansę, poprowadzić najbliższych Partnerów na szczyt. Ale jednocześnie należy pamiętać, że nic nie jest dane raz na zawsze.
Pozdrawiam!
Arek
kontakt: (awinstona2012)@(gmail.com) - oczywiście proszę usunąć nawiasy
Dobrze, że są liderzy, którzy mają to w sobie i to oni np: wprowadzili mlm do internetu zastepując toporne i nachane ogłoszenia na forach webinarami, platformami wspomagającymi rekrutację. To oni oddolnie wywierali wpływ na politykę firmy widząc potrzeby zmian. Oby więcej takich ludzi.