Etyczny network marketingowiec
Warunkiem sprawnego funkcjonowania firmy network marketingowej są poprawne relacje na linii: menedżer-lider (dystrybutor-lider). Każda osoba rozpoczynająca współpracę z firmą MLM usłyszy,że jest to biznes relacji międzyludzkich, partnerstwa, współpracy. Jednakże ten krystaliczny obraz może ulec zamazaniu, po dłuższej współpracy. Niestety życie pokazuje, że tylko człowiek może zburzyć nawet najlepszą ideę. Aż pchaja mi się na usta słowa: "Ludzie, ludziom zgotowali ten los..."
Od dłuższego czasu obserwuję nieetyczne zachowania wśród liderów tych mniej i bardziej znanych w społeczeństwie, którzy krzywdzą wizerunek , tych osób , którzy uczciwą , etyczną pracą budują własne struktury.
Wśród nieetycznych zachowań liderów MLM można m.in.wyróżnić, takie praktyki jak:
- szerzenie złych opinii o innych liderach, produktach, czy firmach MLM w śwodowisku, często nie popartych prawdziwymi informacjami;
- przechwytywanie grup sprzedażowych do własnych struktur w ramach danej firmy MLM;
- nieprzestrzeganie zasad zawartych w planach marketingowych firm MLM;
- sprzedaż produktów, po znacznie zaniżonych cenach niezgodnych z planem marketingowym;
- ograniczanie przepływu wiedzy, informacji, wewnątrz własnych grup sprzedażowych oraz pomiędzy liderami w danej firmie MLM.
Marketing wielopoziomowy , to biznes nastawiony na współpracę, wzajemne relacje międzyludzkie, a nie na wojnę, konkurowanie. Poprawne relacje na linii dystrybutor-lider powinny być nastawione na:
- dzielenie się zasobami, a w szczególności wiedzą,umiejętnościami, doświadczeniem. Relacje te nie są nastawione jedynie na wymianę , ale przede wszystkim na permanentne doskonalenie i uczenie się. Zasadniczym celem tych relacji jest uzyskiwanie jak największych dochodów z własnego rynku zbytu- grupy sprzedażowej;
- integrację działań, czyli jednoczenie działań w celu osiągnięcia największych przychodów z sieci. Głównym celem jest duplikacja zachowań na innych uczestników sieci.
- umacnianie pozycji rynkowej opartej na wspieraniu, które polega na wspólnym porozumiewaniu się ze sobą , a nie rywalizowaniu. ów rywalizacja ma na celu wzmocnienie siły przetargowej grupy względem innych liderów.
Komentarze
Dobrze, że nie ma przestępczych zachowań, nikt do nikogo nie strzela i nie ma procesów karnych, jak przy wielkich pieniądzach.
Pozostaje nam wiara, że pieniądze nie wykrzywią sumienia MLM'owców .
Pozdrawiam serdecznie
Alina Warzecha