MLMowy biznes szeptany


Ludzie rozmawiają o wszystkim od niepamiętnych czasów. Szeptamy o firankach w oknach sąsiadki, o porannym wyglądzie sąsiada po nieprzespanej nocy, o wypadku samochodowym, który zdarzył się dwie przecznice dalej od naszego miejsca zamieszkania, o samochodzie kolegi, o kuchni...., czyli o wszystkim.

Lubimy polecać znajomym swoje odkrycia życiowe typu: jak usunąć plamę ze smaru na spodniach dziecka, jak kupić tanio ziemię, jakie kosmetyki stosować na twarz pryszczatą czy piegowatą. Szeptanie , polecanie staje się istotą natury człowieczeństwa. Bez niego nie potrafimy żyć.

Polecanie, szeptanie dopiero na początku obecnej dekady dostrzeżono w marketingu. Marketing szeptany (buzzmarketing) jest jednym z najszybciej rozwijającym się segmentem mediów niestandardowych.


Najnowsze podejście wśród największych światowych firm w marketingu polega na odchodzeniu od marketingu masowego, na rzecz bardziej zindywidualizowanej komunikacji firmy z klientem.

Z czego wynika chęć polecania? Przede wszystkim z fizjologii. To w podwzgórzu należy upatrywać źródła społecznej motywacji do polecania. Odpowiada on za sterowanie emocjami i uczuciami. Człowiek jest fizjologicznie uwarunkowany do polecania czegoś innym. Dlatego tak wiele firm wykorzystuje z powodzeniem tylko tę jedną strategię- polecanie, odnosząc dzięki niej sukcesy.

Dlaczego polecamy?

- bo czujemy taką potrzebę;

- bo ocenianie i polecanie to przejaw działania instynktu samozachowawczego ( w celu uniknięcia porażki , wolimy zapytać opinii  publicznej, osób bliskich o dane rozwiązanie trudnej decyzji zanim sami nią podejmiemy, o dany produkt zanim go kupimy);

- bo pragniemy kontaktów z innymi osobami;

bo w ten sposób tworzymy swego rodzaju kapitał społeczny ( gdy komuś coś polecamy, ludzie traktują nas jako wykładnię, swego rodzaju guru, w zamian ludzie stosując regułę wzajemności instynktownie czują się zobowiązani do rewanżu).

Rozpoczynanie działalności gospodarczej zawsze związane jest z pewnym poziomem ryzyka. Polecając coś komuś, narażamy na szwank zaufanie, którym darzy nas druga osoba. Network marketing to biznes zbudowany na relacjach międzyludzkich, gdzie podstawą do jego tworzenia staje się polecanie.. To buzzbuisness, budowany poprzez wykorzystywanie metod marketingu szeptanego.

Stosowanie takiej strategii i taktyki pozwala na zbudowanie firmy opartej na zaufaniu, co pozwala zmniejszyć strach i ograniczyć ryzyko. Menegerowie firm MLM wykorzystują techniki marketingu szeptanego w codziennej rzeczywistości poprzez "sponsorowanie klienta, oferowanie produktów czy usług firm MLM. Szczere opinie zasłyszane od rodziny, znajomych czy współpracowników są najlepszą rekomendacją dla produktów MLM i mają znacznie większą siłę oddziaływania niż tradycyjna reklama.


Budowanie firmy MLM to budowanie firmy, która przemówi do klienta na poziomie racjonalnym oraz emocjonalnym. Menegerowie MLM powinni koncentrować się zarówno na elementach racjonalnych jak cena, cechy, korzyści, pożądane efekty, ale również na doznaniach emocjonalnych, które stanowią nieodłączny element wszelkich transakcji rynkowych. Prowokując konsumenta do rozmowy o danej marce czy produkcie, dowiadujemy się także jak on sam ocenia dany produkt.

Należy podkreślić, że nie chodzi tutaj o stosowanie takich narzędzi jak: mailing, spaming, czy amplifying internetowy ( czyli zatrudnianie osoby, której zadaniem jest "podszywanie "się pod zwykłego "forumowicza" i zachwalanie produktów, firmy  na różnorodnych forach internetowych. Te działania nie mają nic wspólnego z marketingiem szeptanym.Są one nie tylko  nieetyczne, ale także niebezpieczne dla danej firmy MLM, lidera MLM, ponieważ w przypadku odkrycia osoby podszywającej się pod klienta firma MLM, czy lider narażony jest na utratę reputacji. Ponadto jego  dalsze działania będą z góry oceniane jako nieszczere. Utrata reputacji w branży MLM , bardzo szybko prowadzi do utraty rynku zbytu i upadku firmy MLM.


Ludzie nie rozmawiają na temat zwykłych produktów. Polecają tylko to co ich zaskoczyło, zafascynowało czy zachwyciło. O nudnych kwestiach nikt nie szepcze.

MLM to buzzbuisness, tylko od nas MLMowców zależy jak inni będą szeptać o nas, o produktach, o biznesie.







Komentarze

Popularne posty