MLM- globalne mrowisko
Multilevel marketing jest branżą o dwukrotnie większym
tempie rozwoju niż cała gospodarka światowa, gdzie pracuje ponad 100 milionów
dystrybutorów. Elastyczność, przedsiębiorczości i niezależność to atuty biznesu
MLM, cenione przez ludzi na wszystkich kontynentach. We współczesnym MLM nie
działasz już tylko lokalnie- skala działalności dzięki informatyzacji i
szybkiemu rozwojowi branży IT pozwala każdemu stać się gigantem w skali
globalnej.
Na przestrzeni dziesięciu ostatnich lat tempo rozwoju branży
DS./MLM z roku na rok wyniosło 7 proc., zaś gospodarka światowa w tym samym
okresie rozwijała się w tempie 2,9 proc. Dwukrotnie większe tempo rozwoju tego
sektora stanowi odpowiedź rynku na wzrastające się potrzeby zróżnicowanych i
zindywidualizowanych zachowań konsumentów. W 2014 roku wartość obrotów sektora
DS./MLM wyniosła 182,8 miliardów USD, co wygenerowało wzrost o 6,4 % w
porównaniu z 2013 rokiem. Taki stan wskazuje na ogromne zainteresowanie
społeczeństwa na całym świecie na alternatywne
źródła pozyskiwania dochodów, szczególnie przez młode pokolenia oraz kobiety.
Branża ta nie wymaga dużych nakładów kapitałowych do
rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej oprócz, determinacji, inwestycji
czasowych do wygenerowania procesu duplikacji oraz cech przedsiębiorczych. To
są atrakcyjne atuty szczególnie
Wielkość globalnego rynku branży DS./MLM można wyobrazić
sobie analizując liczbę osób zajmującą się tą branżą . Według danych WFDSA w
branży znajdziemy 99,7 miliona dystrybutorów (dla porównania liczb populacja
mieszkańców USA w 2014 wynosiła 318,9 miliona osób). W ciągu dekady liczba osób
zaangażowanych w tą działalność również uległa podwojeniu.
Obecnie MLM dla
przedsiębiorstw jest najskuteczniejszą formą dystrybucji i sprzedaży produktów
na trudnym współcześnie rynku konsumenckim. Przedsiębiorcy mają świadomość, że
system poleceń i wartości kreowanych przez przedstawicieli stają się
najefektywniejszą współcześnie formą ze wszystkich działań marketingowych.
Klasyczna reklama w postaci ulotki, plakatu, reklamy telewizyjnej traci na wartości.
Nawet tradycyjnym „globalnym graczom”
operowanie na globalnym rynku jest coraz trudniejsze ze względu na wzrastającą
i zaostrzającą się konkurencję cenową. J.C. Bogle[1]
tak wypowiada się: „nigdy tak wiele nie było płacone za tak mało” i podkreśla,
że świat gospodarki opanowali pośrednicy. Przedsiębiorcy swoją efektywność
przekładają na branżę multilevel marketingu oraz sprzedaż bezpośrednią. Multilevel marketing pozwala na tworzenie nowych sieci
konsumenckich na skalę całego globu, z których każdy może wynieść wymierne
profity. Prognozy wskazują, że jej tempo rozwoju będzie dwukrotnie
większe od najszybciej rozwijającej się obecnie branży IT.
Branża otrzymała w amerykańskiej prasie nazwę „mrówczego
biznesu”, który z perspektywy lat rozlewa się na cały glob. Tej ekspansji już
nie można zatrzymać. Gdy przyjrzymy się największym firmom sektora DS./MLM i
ich zasięgom nie sposób tych danych ignorować, czy traktować jako małostkowe.
Silnie rozwijające się firmy dominują w minimum 35 krajach, zaś liczba ich dystrybutorów
liczona jest w tysiącach. Wiele dużych przedsiębiorstw chciałoby poszczycić się
takimi danymi.
W związku z globalizacją oraz wzrostem znaczenia technologii
pojawiły się przed multilevel marketingiem nowe wyzwania. Obecnie funkcjonujemy
jeszcze w okresie hybrydyzacji dwóch epok multilevel marketingu MLM1.0 oraz MLM
2.0. (Więcej znajdziesz w mojej zielonej książce) Jednakże tempo zmian znacząco przyspiesza proces przejścia do epoki MLM
2.0 wraz z nowoczesnymi technologiami i młodym pokoleniem, który wchodzi na
rynek. Współczesne, znaczące firmy multilevel marketingu dysponują
rozbudowanymi rozwiązaniami informatycznymi, wychodzącymi poza powszechne znane
usługi IT, tworzącymi bazy danych swoich konsumentów na całym świecie. Praca z
wykorzystaniem tak profesjonalnych narzędzi pozwala na obserwowanie i budowanie
rynku w każdym miejscu na globie z każdego miejsca, gdzie mamy dostęp do
Internetu.
Rozwój multilevel marketingu i jego rozrost na całym świecie
jest pewny, system jest odpowiedzią na nową epokę ekonomii – gospodarki
wydajności. Duplikacja pozwala na wzrost wydajności, każdego z nas, każdej
„mrówki” w tym mrowisku, które rozlewa się na cały glob, co jest trudne do
osiągnięcia działając w tradycyjnych formach biznesu.
artykuł ukazał się w: A. Vogelgesang, Globalne mrowisko, AlterBusiness, nr 17,
2016, s. 22-23
[1] Bogle J. C. (2008), Enough. True Measures of Money, Business,
and Life, Wiley, USA, November 2008, p.28
Komentarze