Przedsiębiorczość kobiet w Polsce
"Przedsiębiorczość jest czymś nie do końca określonym, nie ma
wyraźnej postaci. Z przedsiębiorczością nie można się sfotografować ani
zabrać jej do rządowego samolotu. Przedsiębiorczość to jest to, czego
nie widać" Krzysztof Dzierżawski
dr Alina Warzecha |
Zmiany ustrojowe oraz rozwój gospodarczy zaowocował wzrostem zatrudnienia kobiet, zmianami w strukturze zawodowej i ich kwalifikacjach. Współczesne kobiety są coraz lepiej wykształcone niż mężczyźni. Obecnie, co czwarta Polka zarabia lepiej niż jej partner życiowy, a zaledwie co dwudziesty mężczyzna pomaga w wychowywaniu w domu dziecka.[1]
Aktywne kobiety napotykają na różnorodne bariery na rynku pracy, a przede wszystkim: dyskryminację płacową i bezrobocie. Kobietom stawiane są wyższe wymagania przy podejmowaniu pracy niż mężczyznom. Liczba kobiet bez pracy spada zdecydowanie wolniej niż mężczyzn. Statystyki wskazują, że kobiety znacznie rzadziej awansują. Gdy poszukują pracy, często myślą o niższych stanowiskach pracy, gdyż brakuje im pewności siebie. Stąd też mają mniejsze oczekiwania. Ponadto na rynku pracy ciągle funkcjonują stereotypy wpływające na zatrudnienie kobiet w firmach. W opiniach pracodawców kobiety są mniej mobilne i potrzebują więcej czasu na obowiązki rodzinne. Z drugiej strony kobiety uchodzą za bardziej sumienne i gotowe do ciężkiej pracy, zaś awans zawodowy jest wynikiem ich mozolnej pracy. Trudności na rynku pracy z jakimi spotykają się kobiety powodują ,że coraz chętniej angażują się w prowadzenie własnej inicjatywy gospodarczej.
Jedna
czwarta mikro firm funkcjonujących w Polsce to firmy z udziałem kobiet (762
tys.-27%), których liczba z roku na rok wzrasta. W Polsce prawie dwie trzecie
(63%) kobiet pracujących najemnie oraz co druga (51%) kobieta bezrobotna i
nieaktywna zawodowo bierze pod uwagę założenie własnej działalności
gospodarczej w ciągu najbliższych 5 lat.[2] Na
wysoką aktywność Polek w sferze przedsiębiorczości wpływa znacząco poczucie
współodpowiedzialności za byt ekonomiczny rodziny, a także chęć poszukiwania
wysokich dochodowi samorealizacji (głównie dotyczy to młodych kobiet). Ponadto
kobiety częściej niż mężczyźni decydują się na samozatrudnienie z braku innej
alternatywy zawodowej. Ważniejszymi motywami założenia własnej działalności są: dążenie do niezależności i samodzielność decydowania o swojej przeszłości,
chęć posiadania wysokich dochodów, niezależność finansowa, czy postrzeganie tej
drogi zawodowej jako miernika sukcesu, negatywne doświadczenia z pracy najemnej
oraz sprzyjające warunki rynkowe.
Według badań PARP blisko 2/3 kobiet zanim podjęło decyzje o samozatrudnieniu pracowało najemnie, zaledwie 8 % kobiet założyło własną firmę będąc na studiach.
Kobiety
osiągają znacznie mniejsze dochody z działalności gospodarczej niż mężczyźni. Według
badań ankietowych przeprowadzonych przez Tax Care damskie biznesy są mniej dochodowe.
Prowadzenie przez kobiety działalności gospodarczej nie gwarantuje wyższych zarobków
niż mężczyźni. Wynika to przede
wszystkim z faktu, że kobiety częściej działają w branżach mniej dochodowych (np.
drobne usługi, szkolenia, przedstawicielstwo handlowe) zaś mężczyźni częściej podejmują
działalność w branżach przynoszących większe zyski (np. budownictwo,
informatyka). Kobiety najczęściej osiągają roczne dochody z działalności w
wysokości do 50 tys. złotych. Przyczyną tego stanu jest fakt, iż kobiety
poświęcają mniej czasu własnemu biznesowi niż mężczyźni (do 8 godzin dziennie), natomiast 61 % mężczyzn poświęca ponad 8 godzin dziennie na działalność w
własnej firmie.
Komentarze
Kobiety mają trudniej, tego nie da się zaprzeczyć, ale jak się już zabiorą do działania, to aż miło.