Przedsiębiorstwo Multi Level Marketingu (MLM)- persona non grata w Ekonomii
Nie ma na świecie rodziny, gdzie nie znaleźlibyśmy „czarnej owcy” czy persony non grata. Ku mojemu zdziwieniu personę non grata znajdziemy także w ekonomii. Jest nią przedsiębiorstwo multi –level marketingu (MLM). Jest to najbardziej niedoceniana grupa podmiotów gospodarczych przez ekonomistów. A przecież w Polsce w ramach MLM’u zarejestrowanych jest 752 tysiące mikropodmiotów, co oznacza, że blisko 3% osób w wieku produkcyjnym wybrało tę formę prowadzenia biznesu. Czy to mało?
Sektor network marketingu rozwija się coraz szybciej i prężniej nie tylko w kraju, ale również na całym świecie. Na całym świecie ponad 66 mln osób prowadzi przedsiębiorstwa multi-level marketingowe. Jeśli prognozy amerykańskich ekonomistów się sprawdzą to, jeśli w okresie następnych 5-10 lat dana osoba nie zostanie jednym z uczestników MLM’u, to na pewno znajdzie się wśród milionów innych ludzi, którzy od dystrybutorów działających w ramach MLM kupią produkty lub usługi.
Zatem czym jest przedsiębiorstwo MLM’u? System MLM’u to sposób dystrybucji produktów lub usług polegający na maksymalnym skróceniu drogi „od producenta do klienta” przy wykorzystaniu narzędzi marketingowych poprzez sieć dystrybutorów i klientów.
Nie jest to pomysł nowy. Sprzedaż bezpośrednia jest znana od tysięcy lat- wędrowcy sprzedawali towary podróżując od wioski do wioski stając się niejednokrotnie jedynym źródłem zaopatrzenia dla wielu osad. Zatem nasuwa się pytanie : dlaczego idea MLM’u spotyka się z takim oporem społecznym? Odpowiedź kryje się w ludzkiej naturze. Ludzie obawiają się zmian, wolą bezpieczeństwo i to co jest im znane. Niepewność jest im obca. Ludzie zawsze obawiali się a nawet ignorowali idee czy metody, które niosą za sobą zmiany. Tak było z odkryciami Krzysztofa Kolumba, Tomasza Edisona czy Alberta Einstein’a.
Rozwój MLM’u dowodzi, że jednoznacznie zakończyła się era produktu a narodziła się epoka konsumenta. To krok do przodu skierowany do konsumenta. Nie ma żadnej tajemnicy w koncepcji network marketingu. To po prostu nowa a może sprecyzujmy odkurzona forma sprzedaży i dystrybucji. MLM stał się szansą dla wielu osób odnalezienia i pobudzenia przedsiębiorczości. Ten nowatorski, często kontrowersyjny pomysł, niezrozumiały przez wiele osób, kojarzony błędnie z piramidami finansowymi stał się sposobem na prowadzenie własnej działalności nie dla jednostek bogatych, majętnych, wybitnych, czy mających wysoka pozycję społeczną, tylko dla tych przeciętnych obywateli danego kraju. To biznes dla ludzi zdeterminowanych, sumiennych, systematycznych, nie bojących się podejmować trudnych decyzji, ale przede wszystkim odważnych, bo tylko ludzie odważni są w stanie sprostać negatywnym opiniom i protestom społecznym, które zawsze towarzyszą przy naradzaniu się nowych idei. Tylko czy jesteśmy gotowi na te zmiany?
Sektor network marketingu rozwija się coraz szybciej i prężniej nie tylko w kraju, ale również na całym świecie. Na całym świecie ponad 66 mln osób prowadzi przedsiębiorstwa multi-level marketingowe. Jeśli prognozy amerykańskich ekonomistów się sprawdzą to, jeśli w okresie następnych 5-10 lat dana osoba nie zostanie jednym z uczestników MLM’u, to na pewno znajdzie się wśród milionów innych ludzi, którzy od dystrybutorów działających w ramach MLM kupią produkty lub usługi.
Zatem czym jest przedsiębiorstwo MLM’u? System MLM’u to sposób dystrybucji produktów lub usług polegający na maksymalnym skróceniu drogi „od producenta do klienta” przy wykorzystaniu narzędzi marketingowych poprzez sieć dystrybutorów i klientów.
Nie jest to pomysł nowy. Sprzedaż bezpośrednia jest znana od tysięcy lat- wędrowcy sprzedawali towary podróżując od wioski do wioski stając się niejednokrotnie jedynym źródłem zaopatrzenia dla wielu osad. Zatem nasuwa się pytanie : dlaczego idea MLM’u spotyka się z takim oporem społecznym? Odpowiedź kryje się w ludzkiej naturze. Ludzie obawiają się zmian, wolą bezpieczeństwo i to co jest im znane. Niepewność jest im obca. Ludzie zawsze obawiali się a nawet ignorowali idee czy metody, które niosą za sobą zmiany. Tak było z odkryciami Krzysztofa Kolumba, Tomasza Edisona czy Alberta Einstein’a.
Rozwój MLM’u dowodzi, że jednoznacznie zakończyła się era produktu a narodziła się epoka konsumenta. To krok do przodu skierowany do konsumenta. Nie ma żadnej tajemnicy w koncepcji network marketingu. To po prostu nowa a może sprecyzujmy odkurzona forma sprzedaży i dystrybucji. MLM stał się szansą dla wielu osób odnalezienia i pobudzenia przedsiębiorczości. Ten nowatorski, często kontrowersyjny pomysł, niezrozumiały przez wiele osób, kojarzony błędnie z piramidami finansowymi stał się sposobem na prowadzenie własnej działalności nie dla jednostek bogatych, majętnych, wybitnych, czy mających wysoka pozycję społeczną, tylko dla tych przeciętnych obywateli danego kraju. To biznes dla ludzi zdeterminowanych, sumiennych, systematycznych, nie bojących się podejmować trudnych decyzji, ale przede wszystkim odważnych, bo tylko ludzie odważni są w stanie sprostać negatywnym opiniom i protestom społecznym, które zawsze towarzyszą przy naradzaniu się nowych idei. Tylko czy jesteśmy gotowi na te zmiany?
Komentarze